Wednesday, February 16, 2011

BROGA: Perjalanan tanpa DSL218

Walapun ada jugak terdengar khabar-khabar pasal kes mati budak perempuan kena himpap batu kat Bukit Broga baru-baru ni, Misi Menakluk Bukit Broga tetap aku teruskan dan diONSSkan dengan pantasnya setelah aku mendapat panggilan daripada seorang insan yang telah kehilangan berat badan sebanyak 80kg (aku main sebut je berat tu..). Dengan memakai seluar jeans dan berjersi MU season ’09/’10, lagi sekali puncak Bukit Broga telah aku daki. Bezanya kali ni tapak kaki aku telah dilengkapi dan dipasangkan dengan sepatu berjenama Kickers yang aku pinjam secara curi-curi diam-diam daripada abang ipar aku (ala..kasut tu pun dia buat gi mancing je..) sebab sandal keramat berjenama BATA aku akhirnya sampai hukum alamnya bila tapaknya boleh diibaratkan macam kerang Bob kat 15 yang tengah terjelir kepanasan (tapak tanggal laa..).

Penaklukan Bukit Broga kali ni dimulakan seawal pukul 4.00 pagi (aku rase aku je yang bangun time ni), tapi aku la yang jadi mangsa nak kejut semua orang. Last-last pukul 4.45 pagi jugak baru gerak keluar dari Bangi. Sampai Bukit Broga dalam pukul 5.30 pagi. Orang memang ramai tak hengat. Tapi kali ni lain dari yang lain... Sebab kebiasaannya aku antara golongan minoriti yang berpakaian pelik (pakai jeans+sandal je..), tapi kali ni lagi pelik dari aku pun ada. Ada yang dress up macam nak lepak kat Pavillion sambil windows7 window shopping, ada yang pakai baju macam baru balik dengar ceramah agama kat Masjid Putrajaya, tapi yang paling ramai aku tengok dress up macam nak pergi tengok gig kat area Klang. Yang pakai selipar jamban pun dah ramai dah sekarang ni. Kalau tak dulu semua macam nak pergi acara sukan tahunan sekolah je aku tengok.

Ok, sambung balik cerita aku yang merepek ni. Sampai kat parking area kelapa sawit, aku terpaksa menunggu gerombolan Herbalife member aku dari Shah Alam. Nasib baik la aku ni bukan pokok pisang, kalau aku ni pokok pisang aku rasa aku ni dah boleh berbuah dua kali dah, konfem tokey pisang tersenyum lebar. Tapi yang membuatkan aku lagi bernasib baik adalah bila aku ditemani oleh SNA. Hahaha.. (suke..suke..suke..!!!). Tunggu punya tunggu punya tunggu punya tunggu.. Akhirnya sampai jugak la diorang. Tunggu bukan main lama, aku ingat adela dalam satu kapal Titanic yang nak datang sebab nak tunggu bukan main lama lagi, tapi last-last 4 orang je. Haihh.. Tapi takpe, diorang sampai jugak akhirnya daripada yang taknak ikut langsung bila aku ajak. Chitt..Pooraahh..!! Ptuihh..!!!

Pendakian kitorang bermula dalam pukul 6.00 pagi. Dengan permukaan tanah yang kegersangan dan kekeringan ibarat janda muda yang baru kematian suhaimi suami, ianya sedikt tak banyak memudahkan perjalanan kitorang yang berjumlah 6 orang kesemuanya. Sebenarnya ada lagi 3 orang, tapi depa dah naik awai-awai lagi. Dalam 30 minit, akhirnya kitorang sampai kat area batu besar (sape pernah sampai Bukit Broga tau la batu besar ni kat mana). Tapi dalam 30 minit tu aku tak tau la berapa banyak kali pulak diorang ni berenti. Sampai kat area batu besar tu aku chillex lagi sebab dah biasa sangat naik Bukit Broga ni. Tapi bila aku dah start daki curam untuk menuju 1st Peak tu aku dah mula rasa macam BF Lisa Surihani Spongebob. Tak pernah lagi aku daki Bukit Broga sambil tapak tangan aku sentuh tanah, tapi kali ni rekod aku tercalar jugak akhirnya. Semuanya gara-gara kasut yang aku pakai (tak berkat kot, hahaha..). Licin gila khinzir dia punya tapak. Dah la tanah kering, tempat nak pijak pulak tak nampak sangat. Nasib baik la denganpembakar semangat yang ada di depan (aku pun lupa SNA kat depan or kat belakang aku, hahaha...) aku, akhirnya 1st Peak berjaya jugak aku daki.

Sampai 1st Peak, matahari dah mula timbul macam cucur ikan bilis yang dah masak. Langit yang pada mulanya tadi kelihatan gelap mula disinari daripada cahaya sang suria mengakibatkan langit kelihatan berwarna biru dan dihiasi dengan jaluran jingga di ufuknya. Aku bersyukur kehadrat ilahi di atas keindahan alam ciptaanNya untuk hamba-hambaNya (err..apsal aku taip macam Jurnal Pendaki Gunung Everest ni..??). Agak lama jugak la aku berdiri kat 1st Peak tu sebab dah takde tempat duduk bila semuanya dihiasi dengan mawar-mawar yang sedang berkembang dan diselang-selikan dengan kehadiran kumbang yang tak diundang. Habis je dalam 4-5 batang rokok penyegar badan cap helang emas, kitorang teruskan perjalanan menuju ke puncak ke-3 Bukit Broga ibarat drama Journey to the West Country yang dibintangi oleh Stephen Chow dan Lata Mageshkar.

Dalam pukul 7.00 pagi, akhirnya kitorang sampai jugak ke 3rd Peak Bukit Broga. Tapi niat untuk sampai ke Batu Atas a.k.a 3.5 Peak terpaksa dibatalkan bila kesemua tempat telah dihinggapi merpati-merpati jinak dan juga pipit-pipit sawah. Kepala hotak la kan nak naik atas tu, nak duduk kat mana. Takkan nak berdiri je atas batu. Kalau dapat berdiri atas kepala diorang tu semua takpe la jugak. So, dengan perasaan ketumbar hambarnya, kitorang lepak jela kat flat area (bukan area rumah flat tau..) 3rd Peak tu. Macam-macam perangai manusia ada kat atas tu. Ada yang main gelongsor lalang sampai tergolek terguling terpunggeng masuk celah semak, ada yang macam makhluk primitif dari Planet Pluto yang tak pernah tengok matahari terbit, ada yang dok membebel mencarut mengumpat tak berenti-berenti, dan yang paling ramai aku boleh tengok adalah insan yang dok amik gambar tak habis-habis. Agak-agak kalau kamera tu bleh bercakap, aku rasa konfem owner kamera tu dah kena carut tanpa belas kasihan dengan kamera tu.

Dalam pukul 9.00 pagi, kitorang mula turun dari 3rd Peak. Bagi aku takde masalah, yang bermasalah adalah member kepada member aku. Alamak, sekali dia gayat daa nak turun. Macam-macam cara aku tengok member aku guna untuk bagi dia turun. Guna cara motivasi la, guna kekerasan macam zionis la, umpan pakai cengkerik la, panggil bomoh hujan la, panggil tow-truck suruh towing la, dan macam-macam cara lagi la. Tapi nasib baik jugak akhirnya beliau turun dengan jaya dan selamatnya. Inilah yang dinamakan SELAMAT MAJU JAYA. Tapi tu baru turun dari 3rd Peak. Turun dari 2nd Peak semua still boleh senyum lagi, siap boleh garu-garu ketiak la. Tapi masa nak turun dari 1st Peak, masalah mula timbul ke permukaan. Pagi yang ku sangkakan panas hingga ke petang akhirnya panas juga hingga ke petang malah sampai membawa sampai ke malam. Niat untuk ikut trek tanah kitorang letak jauh ke recycle bin bicycle yang ada di dalam hati bila dah terpandang gelongsor lalang yang mampu memudahkan perjalanan kitorang nak turun. Hahaha.. Tapi yang jadi ‘penyambut tetamu’ kat bawahnya dah tentulah aku.

Tepat pukul 10.00 pagi. Kitorang sampai ke parking area kelapa sawit kat bawah. Perjalanan tutun tak terasa letih dan lama sangat pun sebab dalam perjalanan turun tu macam-macam la kerja yang aku buat. Dok menyakat orang la, mengacau dodol awek la. Sebab tu yang tau-tau dah sampai bawah je tu. Waa.. Sukanya. Hahaha… Trip kali ni memang best. Sebab aku mampu melihat kesungguhan yang ada dalam diri setiap manusia. Sebab dalam group aku kali ni adalah mereka yang mempunyai berat badan yang ‘berat’ (except my SNA). Tapi dengan semangat yang kental macam tiang Epel Eiffel Tower, diorang semua akhirnya berjaya jugak sampai ke puncak Bukit Broga. Tapi yang paling aku bangga, SNA berjaya jugak sampai ke puncak Bukit Broga yang mana kawan-kawan jantan aku pun tak pernah+takut+tak larat sampai. U ROCKS bebeh..!! Hehehe.. Mula-mula aku hengat dia takkan sampai kat atas tu, tapi ternyata dia berjaya menyelesetkan sangkaan aku terhadap kemampuan dia selaku Kadet Tentera Laut zaman sekolah dulu. Hahaha..!!!

So, kepada sesiapa yang tak pernah naik lagi Bukit Broga. Pergi la jenguk-jenguk kedai mamak kat atas Bukit Broga tu. Sedap wooo dia punya roti telur dengan dal sambal. Kalau agak-agak letih boleh mandi kat sungai yang ada kat atas tu. Air terjun 3 tingkat woo.. Air dia sejuk gila wa cakap lu. PERGHH..!! Kalau ada yang tak tau jalan, aku sudi temankan korang untuk naik ke atas tu dengan syarat, sila bawak gadis-gadis lepasan sekolah menengah/teknik/vokasional ataupun yang masih menuntut di IPTA/IPTS yang berusia lingkungan 25 tahun ke bawah. Permintaan daripada makcik-makcik dan ibu-ibu mertua tidak akan dilayan. Kecuali makcik itu berperwatakan menarik dan yang paling penting hot macam Norish Karman. Jadi, aweks-aweks yang ada di luar sana, sila hubungi saya di talian 01…………………………..........

p/s: ketika entri ini hampir siap ditaip, penulis secara tiba-tiba telah dikejar keliling kampung oleh SNA yang datang secara mengejut dari arah belakang…

"Walau kemana awak PERGI, saya tetap akan menanti awak."
terlampau banyak rahsia, terlampau banyak cerita, hanya kita berdua sahaja yang mengetahuinya